Katalog zabytków motoryzacji w Polsce

Dodge FS-4 z roku 1922

Nazwa firmy DODGE pochodzi od nazwiska braci John i Horace Dodge, którzy byli jednymi z pierwszych udziałowców w firmie FORD, ale w 1914 roku rozpoczęli budowę samochodów oznaczonych własnym nazwiskiem.

Po wyprodukowaniu serii mocnych i znanych jako "niezawodne Dodge" samochodów - w 1928 roku firma został wykupiona przez koncern Chryslera, ale z zachowaniem własnej nazwy (obok innych marek wchodzących w skład koncernu Chrysler jak De Soto i Plymouth).

Omawiany egzemplarz pojazdu pochodzi z najlepszego okresu samodzielnej produkcji samochodów marki DODGE "seria pierwsza" z 1922 roku, która obejmowała około 65 tysięcy wyprodukowanych egzemplarzy.

Ten egzemplarz został odnaleziony w Kanadzie i sprowadzony do Polski w pierwszej połowie 2002 roku przez Tomasza Skrzelińskiego, a następnie przez dwa lata poddany gruntownej rekonstrukcji przez obecnego właściciela.

Rekonstrukcja przeprowadzona zgodnie z fabryczną dokumentacją techniczną i przy użyciu materiałów i technologii zgodnych ze stosowanymi w latach produkcji pojazdu.

Charakterystyka: samochód osobowy marki DODGE z 1922 roku przeznaczony był do przewozu 5 osób na miejscach siedzących. Samochód posiada nadwozie stalowe, otwarte, typu torpedo (touring), osadzone na ramie i napęd na tylną oś. Masa własna pojazdu: 1111 kg. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu: 1600 kg. Samochód posiada silnik benzynowy z zapłonem iskrowym, czterosuwowy, czterocylindrowy, o pojemności skokowej 3700 ccm i mocy 26 kW (36 KM) przy 2000 obr./min.

Podstawowe zespoły pojazdu:

Nadwozie: stalowe, osadzone na ramie, 4 szt. bocznych drzwi wejściowych otwieranych parami zgodnie i przeciwnie z kierunkiem jazdy. Miękki brezentowy, składany dach z bocznymi, demontowanymi oknami przechowywanymi w oparciu przedniej kanapy. Koło zapasowe z obręczą mocowane z tyłu pojazdu. Przednia szyba uchylana. Jedna wycieraczka z napędem ręcznym.

Układ nośny: rama podwoziowa ze sztywną osią przednią i tylnym mostem. Zawieszenie kół przednich na dwóch podłużnych resorach piórowych półeliptycznych. Zawieszenie kół tylnych na dwóch podłużnych resorach półeliptycznych i na dwóch podłużnych resorach ćwierćeliptycznych. Brak amortyzatorów. Cztery koła z drewnianymi szprychami. Opony, dętki i fartuchy o wymiarach 43x5 cali firmy Goodrich.

Silnik: firmy DODGE z zapłonem iskrowym, gaźnikowy, czterosuwowy, czterocylindrowy (cylindry w jednym bloku), rzędowy, pionowy, dolnozaworowy, umieszczony z przodu pojazdu. Numer silnika 771499 wybity na polu numerowym bloku cylindrów. Blok i głowica silnika żeliwny, odlewane. Silnik chłodzony cieczą, obieg wymuszony pompą. Stopień sprężania 4,0:1. Moc 26 kW (36 KM) przy 2000 obr/min. Zasilanie gaźnika opadowe systemem z "mamką". Rozruch za pomocą prądnico-rozrusznika elektrycznego ze starterem mechanicznym lub ręczną korbą. Pojemność skokowa cylindrów: 3,7 l.

Układ napędowy: na tylną oś. Skrzynia biegów sterowana ręcznie. Ilość biegów: 3 + bieg wsteczny. Przekładnia główna hipoidalna w tylnym moście.

Układ hamulcowy: hamulce mechaniczne, bębnowe (zewnętrzne), taśmowe, sterowane mechanicznie cięgłami, tylko na koła tylne, bez wspomagania. Mechaniczny hamulec ręczny, bębnowy (wewnętrzny) taśmowy, działający na koła tylne. Brak hamowania kół przednich.

Układ kierowniczy: maksimum 3,5 obrotu kierownicy od skrajnych położeń; przekładnia kierownicza ślimakowa firmy DODGE, bez wspomagania. Średnica koła kierownicy 440 mm. Wał kierownicy jednoczęściowy. Sterowane koła przednie.

Instalacja elektryczna: napięcie 12V, biegun ujemny na masie. Akumulator o pojemności 50 Ah. Prądnico­rozrusznik o mocy 200/800 Watów. Światła drogowe zespolone, symetryczne. Dla bezpieczeństwa ­ dodatkowe, współczesne światła tylne. Sygnał dźwiękowy elektryczny i pneumatyczny.

Tomasz Skrzeliński
opracowanie Michał Nejbauer