Po pierwsze: oszczędnie

    Najmniejszy w ofercie Citoena - model Saxo znany jest już od sześciu lat. Swoją sporą popularność zawdzięcza głównie oszczędnym silnikom. Jednak najbardziej mu nieprzychylni uważają, że jego czas już minął. Czy rzeczywiście?

    Po 10 latach produkcji modelu AX, Citroen wprowadził na rynek Saxo (1996 rok). Po trzech latach samochód doczekał się pewnych zmian w stylizacji nadwozia. Widoczne są one głównie z przodu - nowe światła, inny wlot powietrza do chłodnicy. Z tyłu drobnym zmianom uległy tylko klosze lamp. W ramach grupy PSA, Saxo to "brat" Peugeota 106, który już dokończył swojego żywota. Saxo jest nadal w ofercie Citroena i choć w salonach czeka już nowość - model C3, nie zniknie Saxo z oferty. Dlatego przyjrzyjmy mu się bliżej.

    Z wymiarami zewnętrznymi w wersji pięciodrzwiowej - 3178 mm długości, 1595 mm szerokości i 1360 mm wysokości - wydaje się wręcz idealny do poruszania się w wielkim mieście, gdzie często pokonanie 5 km to nie lada problem. Wielkomiejska "dżungla" stwarza także problemy z miejscem do parkowania. Saxo jednak i z tym radzi sobie znakomicie, dzięki nie tylko dobrej widoczności we wszystkich kierunkach, ale i dobrze działającemu wspomaganiu kierownicy. Ponadto Saxo jest łatwy do wyczucia.

    Obecna oferta Citroena dotycząca tego modelu uległa pewnym zmianom. Najmniejsze auto firmy oferowane jest tylko w wersji 3-drzwiowej i z trzema silnikami: dwa benzynowe - 1.1 (60 KM) i 1.4 (75 KM) oraz wysokoprężny 1.5 (58 KM). Wersji wyposażeniowych jest więcej - 4, ale na przykład nie wiedzieć czemu usportowiony model VTS otrzymał słabszy silnik 1.4, a nie jak to było wcześniej - 1.6. My natomiast wybraliśmy oszczędnego diesla.

    Silnik wysokoprężny oferowany w Saxo nie jest wykonany w najnowszej technice common rail, jak to jest u większych braci - Xsara i C5. Z tego też względu jest dość głośny i powolny. Jeżeli jednak jesteśmy w stanie pokonać tę uciążliwość, to Saxo odpłaci się nam naprawdę niskim zużyciem paliwa - poza miastem poniżej 4,5 l/100 km nie stanowi problemu, w mieście natomiast ponad 6,5 l/100 km wydaje się dobrą wartością. To duży i niezaprzeczalny plus.

    Niestety oszczędność nie jest tylko domeną silnika. Oszczędnie jest także we wnętrzu auta. Na przednich fotelach osoba o wzroście powyżej 180 cm zmieści się bez problemu, z tyłu natomiast jest już o wiele gorzej. Chyba, że Saxo został pomyślany jako samochód dla mam odwożących swoje pociechy do szkoły. Wielka szkoda, że Citroen potraktował Saxo trochę po macoszemu pod względem wyposażenia. W standardzie nie ma co marzyć o radiu, elektrycznie sterowanych szybach i lusterkach, czy ABS-ie. Podstawowa wersja to jedna poduszka powietrzna dla kierowcy, z przodu pasy bezwładnościowe z napinaczami, z tyłu dwa pasy bezwładnościowe i jeden statyczny. Niesymetrycznie składane tylne siedzenia - wtedy możemy zwiększyć pojemność bagażnika z 280 do 953 litrów. Deska rozdzielcza jest czytelna, można mieć natomiast pytanie: czy jest w stanie pomóc w lepszym przewietrzaniu wnętrza wysuwana kratka na środku kokpitu?

    Po drugie: nie dla ścigantów

    Dobre prowadzenie to także zasługa na uznanie małego Citroena, choć w naszym testowym samochodzie dały się słyszeć jakieś trzaski i drżenie szyb. Z pewnością nie jest to samochód dla osób chcących pojeździć sportowo. "Setkę" Saxo Diesel osiąga w 15,7 s a maksimum jakie może osiągnąć to 158 km/h. Po prostu stary poczciwy diesel, jakich już mało na drogach - głośny, oporny, klekoczący. Samochód jest za to stabilny i przewidywalny, a to dużo.

    Po trzecie...

    Zalety Saxo pod względem nikłego apetytu na paliwo i znakomitego zachowania w mieście nie są w stanie przyćmić niedostatku w wyposażeniu. Pod tym względem mały Citroen musi niestety ustąpić konkurencji. Oszczędny silnik jest natomiast zbyt głośny, przydałby się nowocześniejszy. Szkoda, że Saxo nie jest doceniany należycie przez szefostwo firmy, bo mógłby to być mocny punkt w ofercie także polskiego przedstawicielstwa. Obecnie wszystkie modele Saxo dostępne są tylko w wersji trzydrzwiowej, a więc mniej praktycznej.

    Chyba jednak oszczędność została tutaj potraktowana zbyt dosłownie.

Norbert Szwarc
fot. Rafał Nowak

Skomentuj ten artykuł na naszym Forum dyskusyjnym.

Zobacz opinie o Citroenach Saxo.

    Dane techniczne:

Silnik 
typ / liczba zaworów
diesel R4 / 8
pojemność
1.527 cm3
moc maksymalna / obr/min
42 kW (58 KM) / 5000 obr/min
moment obrotowy
95 Nm / 2250 obr/min
Osiągi (fabryczne) 
prędkość maksymalna
158 km/h
przyspieszenie 0-100 km/h
15,7 s
Zużycie paliwa (fabryczne) 
średnie
5,2 l
Wymiary 
długość / szerokość / wysokość
3718 / 1595 / 1360 mm
rozstaw osi
2385 mm
Masa własna / dopuszczalna
880 / 1360 kg
Pojemność bagażnika
280 / 953 l
Pojemność zbiornika paliwa
45 l
Cena
36.900,00 zł
 
Powrót na stronę główną